Pages

måndag 23 juli 2018

Tänk er en Mbappékryddad Macronskinka

Nu är jag här igen. På ICA Maxi. Framför alla dessa skinkor som erbjuds.
  Från ICA förstås, men även från Lönneberga, Pärsons, Charkuterifabriken, Gudruns och holländska Tulip.
  Direkt skippar jag den holländska. Inte för att det kanske skulle vara något fel på den, men holländarna kunde ju inte kvalificera sig till fotbolls-VM, och det tycker jag bör spela in valet av skinka. 
  Jag menar, skulle det funnits en fransk skinka, fransmännen vann ju(!), hade jag tagit den direkt, en Mbappékryddad Macron-skinka skulle väl varit något att lägga på mackan. Men nu finns ingen sådan, så det blir till att söka bland de svenska.
  Och det är svårare. För det första finns det ju en rad olika rökvarianter att välja mellan: alspåns- enris- björkspåns- svart- flat- bastu- galler- Vindeln och kraftfullt flatrökt. Jag blir sugen på den kraftfullt flatrökta. 
  Namnet låter så brutalt övertygande. Ingen av de andra är kraftfullt rökta. De kanske bara är lite fjolligt rökta, och vem skulle väl vilja ha en sån. Men det är klart, det där med flat förstår jag inte riktigt. 
  Finns det kanske även runt, fyrkantigt, avlångt eller snett rökta skinkor? I så fall, hur smakar de? Kanske de skulle vara mycket godare. Tänk er bara exceptionellt rundrökt skinka. Vem skulle kunna motstå den? Eller en superbt 49° snedrökt skinka. Eller en absolut vinkelrätrökt
  När det kommer till ursprunget blir jag lite konfundera över Emilskinkan.Hur går det till? 
  Kan det vara som med Särimner, ni vet grisen som de stupade vikingarna åt upp i dödsriket Valhall  varje dag, men som nästa morgon hel och ren kunde slaktas igen. Men Emil i … nä nu… det låter inte riktigt klokt. Vad skulle Astrid ha sagt om det?
  Men Emilskinkan sticker ut. Det finns ju även ordinär Lönnebergaskinka. Men varför bara en med förnamn från Lönneberga? Varför bara Emil? Varför inte Ida- Arvid- Lina- Anton- eller Almaskinka?
  Nä, jag hoppar Emilskinkan.
  Även den svartrökta känner jag mig skeptisk till. Associationer till svarta döden och svarta affärer får mig att dra öronen åt mig. Sedan, gallerrökt? Har den skinkan fått utstå någon form av grym tortyr eller?
  Nu återstår bara ett fåtal skinkvarianter. 
  Vi har Jägarskinka. Jaha, men jag är ju ingen jägare. Om det funnits storfiskarskinka skulle valet varit lätt. Eller den ännu mera frestande varianten: lärarskinka.
  Nä, det får bli hederlig lantskinka. Det känns tryggt att skinkan kommer från grisar uppfödda ute på lantet och inte inne i staten.  Tänk bara om man i en skinksmörgåstugga kände smak av dieselavgaser eller asfalt.

  Mæ råkes


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar