Pages

onsdag 30 mars 2016

Extra, extra, read all about it: Lars Persa's extra tooth … (2)

Här fortsätter jag berättelsen om min 33:e tand, var existens såväl förvånat och skrämt som fascinerat och berusat mig. 
  När den en kulen morgon för ett antal år sedan dök upp, nä, snarare dök ner, nä, inte dök, utan snarare spräckte huden längst in innanför visdomstanden i överkäken på min vänstra sida, visste jag inte vad jag skulle tro.
  Min första reaktion var förundran och lite rädsla:
  Vad är nu detta? En … extratand? En … tumör?
  För några ögonblick stod världen tillsammans med mig stilla. Jag tror till och med att jordens lutning fick sig en törn, för det var inte för utan att jag kände mig lite, så kallat, yr.
  Men så trevade jag än en gång med tungan över det hårda som uppenbarat sig och … jag insåg att jag troligtvis tillhörde ett av de större medicinska undren som världen nu skulle få skåda.
  För vem hade tidigare kunnat presentera en extratand? En extratand som absolut inte skulle finnas där och som bäst var på väg ut för att få världen att häpna?
  Inom mig växte en enorm stolthet och förhoppningar om att nu jävlar var det Lars Persas tur att kunna göra sig märkvärdig!
  Lars Persa, den enda nu levande människan med en extratand!
  Jag kunde redan då se affischerna braskande skrika ut sensationen.
  Jag kunde höra, som i en storfilm med Ingrid och Humphrey i huvudrollerna, tidningspojkarnas gälla skrik på New York och San Fransiscos gator när de upphetsat meddelade:
  ”Extra, extra, read all about it! The sensational swede, Lars Persa, with his extra tooth, will arrive at Kennedy Airport Monday! Extra, Extra, read all about it!”
  Hur folk då formligen slet tidningarna ur deras händer, läste om miraklet, förundrades och lovprisade mig:
  ”Halleluja! Ära vare Lars i Sweden!”
  För att sedan brådstörtat boka bästa ståplats på Kennedy Airport för att kunna stå längst fram och på nära håll få bevittna min bejublade ankomst till det stora landet i väst.
  Mina tankar gick också till storheter som Beatles och Rolling Stones, för nu skulle jag äntligen få vara med om det som de så många gånger upplevt: Folkets ohämmade jubel.
  Men de bara för låtar som någon med lite röta kunde åstadkomma.
  Medan jag däremot, medan svensken däremot, medan Lars Persa däremot!
  Inte hade någon varelse av något slag någon gång kunnat visa upp, presentera eller sensationellt chockera världen med något så märkvärdigt och unikt som en extratand!
  Och det längst in i överkäken på vänster sida!
  När den första euforin hade lagt sig, gick jag med bestämda tangenttryckningar in på internet för att där planera min framtid som kändis.
  Jag googlade på de största och dyraste husen som fanns till salu i Holly Wood. Funderade på vilka som jag då skulle tillåta att bli mina grannar. Skulle jag kunna tänka mig Beckham? Julia Roberts?   Nja.
  Den femton rum stora våningen i New York. Hur många fanns det att välja mellan?
  Gick det kanske att få en liten ateljé uppe i Frihetsgudinnan? Skulle man kunna komplettera den med en helikopterplattform?
  Funderingarna var många och kanske lite överdrivna, men ska man bli berömd måste man bli det med värdighet.
  Men så slog det plötsligt mig, när jag som bäst försökte nå New Yorks största fastighetsmäklare.
Ingen visste ju än om sensationen!
  Jag hade gått händelserna, som man säger, i förväg.
  Först, före mitt luxuösa utsvävande liv tog sin början, måste jag ju få världen att veta det sensationella! Hur skulle berömmelsen annars vara möjlig? De hörde ju liksom ihop: sensationen och berömmelsen.
  Jag måste alltså skaffa och publicera bilder, intyg och medicinska bevis som kunde styrka min unika ställning i världen
  Professorer och experter måste kontaktas, marknadsföringsföretag måste kontrakteras, extratandsförfalskare måste listigt undgås och/eller avslöjas. Med mera!
  Phu!
  Men hur det gick med detta får ni veta i nästa avsnitt av berättelsen om den 33:e tanden, alltså: to be continued …

  Mæ råkes

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar