Pages

söndag 7 december 2014

Kvicksand – i skuggan av en cancer

Mankell inleder sin självbiografiska bok Kvicksand med att beskriva det ödesdigra ögonblicket när han får reda på att han drabbats av cancer. Givetvis, kanske man skulle kunna säga.
  För vad skulle kunna bli mer livsavgörande än ett sådant besked?
  Tiden blir med ens utmätt. Livets längd blir gripbar. Evigheten förbyts i en tänkbar tidsrymd.
  Men hur lång?
  För några årtionden sedan var det frågan om månader eller enstaka år, men idag kan det röra sig om flera år, till och med mer än ett decennium.
  Men vem vill veta?
  Hellre då att springa upp ur en skyttegrav mot en mur av kulor och exploderande granater, balansera på en vajer spänd mellan två bergstoppar eller springa rakt ut i trafiken på en hårt trafikerad gata. Då finns ändå möjligheten att evigheten ska fortsätta, när man efteråt, trots de kanske låga oddsen, har livet i behåll. Tiden är fortfarande på ens sida.
  Men ett cancerbesked. Det gör att dödsklockan obevekligt börjar sin nedräkning. Man kommer inte undan.
  Man tvingas dock förhålla sig. Se till att ljudet av klockans tickande inte överröstar allt annat, utan att man långa stunder kan koppla bort närvaron av dess bila som sakta sänker sig mot ens nakna nacke.
  Och varför då inte summera sitt hittillsvarande liv.
  Det är det som Mankell gör; berättar om de ögonblick, de händelser, de företeelser och de konstnärliga uttryck som format den han idag är.
  Som när han själv en kall vinterdag i Sveg 1957 med ens blir medveten om sin egen existens; när han blir Henning Mankell och ingen annan.
  Som Johan Durchs tavla föreställande kyrkoherden Gustav Fredrik Hjortbergs familj, på vilken de dödfödda och redan döda barnen skyms av de ännu levande familjemedlemmarna.
  Som när han i ”mörkaste Afrika” får en pistol tryckt mot sin tinning, men som genom ett under ändå undslipper en alltför tidig död.
  Som när han som trettiosjuåring i Salamanca, Spanien, en kväll får bevittna hur en servitör efter några klagomål från en gäst, slänger sin välfyllda bricka i golvet, sliter av sig sitt vita förkläde och lämnar den restaurang där han arbetar för att aldrig mera återvända.
  Som bakgrunden till Géricaults tavla Medusas flotte på vilken en skeppsbruten manskaps- och passagerarbesättning i veckor desperata tvingas överleva, vilket leder till kannibalism och moralens totala förfall
  Som när åtta unga, nygifta fiskare och familjefäder boende på Jyllands nordspets 1862 offrar livet för att rädda, några för dem helt främmande människor från en förlist båt.
  Som när han får se en arresterad tjuv i Lusaka, Zambias huvudstad, mitt i bortforslandet av honom, får i uppdrag av den inblandade polisen, att gå och köpa ett exemplar av tidningen Times of Zambia. Trots att tjuven har alla möjligheter att avvika kommer han till Mankells förvåning tillbaka med ett exemplar av tidningen och bortforslandet av honom fortsätter.
  Som när …
  Och minnena, berättelserna, tavlorna, händelserna och människorna lämnar nya starka intryck hos läsaren. Innan har de varit Mankells minnen, men nu blir de till läsarnas kollektiva minnen.
  Men han berättar också, mitt i alla minnen, om framtiden, den framtid som han bävar inför, på grund av det kärnavfall som människan är på väg att lämna efter sig. Ett avfall som kommer att vara en fara för tusentals generationer framåt.
  Hur det går med cancern?
  Jodå, han återvänder ibland till behandlingen av den, men han håller den på behörigt avstånd.

  Mankells Kvicksand är ett dokument som övertygar, övertygar om den enskilda människans enorma möjligheter. Alla kan om de vill göra skillnad. Varje individ har att välja mellan att bli ett rö för vinden eller att själv ta tag i rodret för att styra skutan åt ett visst håll.

  Mæ råkes

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar