Pages

måndag 4 november 2013

Låt oss göra livet mera rättvist!


Tänk bara på hur det kan vara idag där ute i livet och världen:
  En ligger och dör av uttorkning efter att ha levt i knappt en minut, medan en annan, som super som ett svin, röker som en borstbindare och svär som den värsta sumprunkare får leva utan svårare krämpor tills han eller hon blir över hundra.
  Det är inte rättvist.
  Tänk bara om man i stället delade in världens befolkning i låt säga grupper om tjugo individer, som sedan tillsammans fick en hög med levnadsår, låt säga 1500 stycken, som de fritt fick fördela mellan sig i gruppen så rättvist som möjligt.
  Varje år träffades gruppmedlemmarna vid ett årsfördelningsmöte och gjorde upp om hur fördelningen skulle vara framöver.
  Om gruppen bestod av ungefär lika hyggliga individer, tror jag att alla skulle få snittet av år, det vill säga 75 år var. Vore de i tjugoårsåldern skulle då alla ha 55 år kvar att leva. Visst vore det rättvist?!
  Om gruppen inte var så homogen fick de fördela åren på ett annat sätt.
  Jag tror att den som då skötte sig bra, gav pengar till de fattiga och var allmänt hygglig, skulle ha stor chans att få många år, medan den som bara söp, knullade runt och struntade i sin avkomma skulle få färre levnadsår.
  Det vore väl också rättvist!?
  Men det skulle inte en gång för alla vara kört för den allmänt opålitliga.
  Om han eller hon skärpte till sig, slängde flaskorna, gifte sig, började följa sina barn till dagis och sjunga Jesussånger i Frälsningsarmén, skulle säkert de övriga i gruppen vid nästa årsfördelningsmöte skjuta till några år till honom eller henne.
  Men vem skulle vilja skjuta till några av sina år? Skulle inte alla vilja leva så länge som möjligt?
  Skulle någon, till exempel Karin, vara så chevaleresk att hon vid årsfördelningsmötet skulle säga till de andra i gruppen, något i stil med:
  – Jag tycker Olle, som vi vid fjolårets möte tyckte var en riktig tattare och tavring, under året blivit så givmild och snäll, så att jag är beredd att skjuta till fem år av mitt liv till honom. Det tycker jag han är värd.
  Men då kanske någon annan, kanske Lisa, skulle tycka:
  – Ja, men du då, Karin? Kan man vara mera generös och givmild än genom att ge någon annan av sina levnadsår? Jag tycker du ska få ett år av oss allihop eftersom du kom med ett så generöst förslag.
  Men då kanske Karin skulle protestera:
  – Ja, men du då Lisa, som vill se till att jag får ett år av alla i gruppen, det är väl ännu mera generöst. Du ger inte bara mig ett år av din kvot, du övertalar dessutom andra att ge mig ett år av sina kvoter, viket innebär att jag skulle få leva tills jag fyller nittiofem. Jag tycker du ska få två år av alla i gruppen.
  Och så vidare.
  Det kanske skulle sluta med att den som var mest generös med sina levnadsår, skulle få allas kvarvarande levnadsår och de andra inte ett enda.
  Men vad skulle då hände med den mest generösa, när den var inne på sitt nästa levnadsår och de andra dött? Skulle den då inte strunta i att vara snäll? Den hade ju så att säga inget att förlora, han eller hon var ju ensam i gruppen.
  Då vore det alltså nödvändigt att den överlevande skulle vara tvungen att ingå i en ny grupp, där den fick satsa alla sina erövrade levnadsår. Alla måste alltså hela tiden ingå i en grupp.
  Men nu blir det svårt. 
  För då skulle ju den nya betraktas som riktigt snäll, som satsade en enorm hög av levnadsår jämfört med de levnadsår som de andra gruppmedlemmarna satsade. På sikt kanske den nye gruppmedlemmen då skulle kapa åt sig allas levnadsår i den nya gruppen också.
  Och till slut skulle den kanske ha kapat åt sig alla levnadsår i hela världen och … den lyckosamma skulle få leva i miljarder och åter miljarder år.
  Helt ensam.
  Men han eller hon skulle vara tvungen att sköta alla de andras begravningar. Sätta in alla begravningsannonser, skriva alla dödsrunor, spela alla begravningspsalmer, gräva alla gravar, hålla alla minnestal …
  Vilket jobb!
  Hur kul vore det!?
  Nä, det var nog ingen bra idé det där med att fördela levnadsår.
  Ska fundera lite till nästa gång … jag måste modifiera förslaget. Eller komma med ett nytt. Ett mera, hm … 

Mæ råkes

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar