Tänk förr. Man levde i herrans tukt
och förmaning.
Varje söndag häckade människorna i
kyrkan där pastor Jansson, eller vilken pastor det nu var, spydde galla över
församlingens tillkortakommanden veckan innan:
det var någon som på sin magraste
teg hörts hiskeligt och upprepat svära över att den nyrenoverade plogen gått
sönder, det var någon annan som en lördagskväll väckt sina grannar med att
brölande sjunga oanständiga sånger, det var ännu någon annan, någon som inte
fått komma till på länge, som i hemlighet kraxat lite väl mycket åt en brunstig
kråka som sniffat hustaken, det var …
Och pastor Jansson var inte nådig.
Han inledde med att förbanna allt
levande människokött som överhuvud fick tillbringa denna stund i hans
själasörjande famn.
Sedan gick han över till att i
detalj beskriva de hemskheter som på andra sidan graven väntade dessa
förtappade och vilsna själar, som setts, hörts, berättats och ryktats om att utföra den gångna veckans förkastliga synder:
Någon skulle i all evinnerlighet få
plocka halvrutten potatis på en oändligt potatisåker,
någon skulle klädd i alltför vida byxor,
utan vare sig svångrem eller hängslen att tillgå, tvingas dansa schottis med
fjorton haltande och gastande ungmör,
någon skulle hängande i sin tunga
tvingas upprepa de tyska prepositioner som beroende av omständigheterna kan styra
både ackusativ och dativ, någon skulle …
Och församlingen tog denna
uppläxning till sig, skämdes och lovade i slutet av högmässan innerligt och
samfällt att inte falla för de otaliga frestelser som de den kommande veckan
skulle utsättas för.
Båda parter lämnade sedan nöjda
kyrkan.
Men knappt hade väl församlingen
avlägsnat sig mer än femtio meter från kyrkan, förrän pastor Jansson
tyckte sig höra svordomar beblanda sig med det vanliga pratet, tyckte sig höra
några i smyg sjunga olämpligt ekivoka skillingtryck, tyckte sig se vissa helt
omotiverat snegla åt de brunstiga flygfän som passerad över människohopens
huvuden, tyckte sig … vilket fick honom att genast börja skissa på nästkommande
söndags straffpredikan.
Så var det förr.
Men nu, 2013.
Nu fullkomligt dräller det av allehanda
pastorer, siare och profeter på framförallt internet. Där finns en aldrig
sinande ström av kurser, instruktioner och råd om hur man ska förhålla sig
till tillvaron.
Först har vi yogasvängen:
honungsyoga för bin, trädyoga för
apor och deras nära släktingar, luftyoga inför öppet fönster, tålyoga inför
fullbordat faktum, yoga utan att fråga o s v.
Sedan har vi mindre pretentiösa
kurser som kort och gott heter kurser:
Chi-fjong-kurser för översexuella, står-det-så-går-det-kurser
för impotenta, agnkurser där metare lär sig att ägna tid åt att agna rätt, överlevnadskurser
som lär metmaskar att slingra sig ur besvärliga situationer, underlevnadskurser
för förtryckta, sanskurser för förryckta, kufkurser för vanligt folk som vill
sticka ut, motionskurser för vanligt folk som vill sticka ut o s v
Till sist har vi den överfulla
rådlådan:
om när och hur och i vilket
tillstånd man på bästa sätt äter morötter för att undvika ischias, om vilken
steglängd som är den mest lämpliga när man gående ska bege sig till en järnaffär
för att köpa spik, om hur man inför mötet med drottning Silvia flinar upp sig
på lämpligaste sätt, o s v
Frågorna jag ställer mig då är:
Hur mycket bättre var det förr?
Hur mycket förr var det bättre?
Mæ råkes
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar