Pages

måndag 10 september 2012

Svenska Närradiolistan, ett icke-rasistiskt konstprojekt ...


Svenska Närradiolistan? SNL?
  Ja, vad är det?
  Kom in på den sajten av en slump. Googlade på ett band jag hört och … vips kom jag in på sajten. Gruppen, som förresten heter Crash and recovery, låg femma. Tror jag.
  Något förvånad började jag läsa om listan:
den var en sammanslagning av flera listor, sändes numera i flera närradiostationer, bara svenska artister kunde delta, man kunde ligga kvar i högst tio veckor, o s v.
  Den verkade sympatisk.
  Och det fanns även kändisar som låg eller försökte komma in på den.
  Senast, förra veckan, när jag kom in, gjorde Plura och Eldkvarn ett försök. De kom in, men låg bara kvar i en vecka, sedan åkte de, till min förvåning, ut. 
  Jag hade trott att man inte skulle ha en chans att komma in och än mindre att ligga kvar. Att kändisgrupper hade skivbolag bakom sig som ödslade sms- och telefonpengar för att deras artister skulle ligga kvar så länge som möjligt. Men hur var det med det …?
  Och den här veckan, min andra vecka på listan, avancerade jag från fjärde till andra plats! Otroligt?! Vad gjorde alla andra artisters vänner, bekanta, släktingar och fans?
  Visserligen har jag uppmanat alla jag känner på fejan att rösta på mig, men de andra deltagarna måste väl ha samma möjligheter som jag att värva röster?
  Eller?
  Nu är frågan: blir jag etta nästa vecka? I så fall blir jag ännu mera konfunderad. Inte för att jag tror att det har någon större betydelse för min musikaliska gärning eller min skivförsäljning. Men ändå.
  Jag säger som Vilks:
  Jag ser det som ett konstprojekt att undersöka hur länge jag kommer, och vad det innebär, att ligga på SNL. Krasst kan man säga att jag vill undersöka hur länge fejan-vännerna orkar bry sig och om det har någon som helst betydelse om man ligger på listan eller inte.
  Och vad jag vet är listan inte rasistisk. 
  Det ska vara det där med ”bara svenska artister får delta” då, kanske det kan ses som lite stötande. Fast jag skulle tro att alla invandrare som numera har svenskt medborgarskap platsar. Kanske behövs det bara att man bor i Sverige för att delta. 
  Och det finns inga religiösa, etniska eller politiska krav för att få delta. 
  Blonda lesbiska judinnor, motorburna transsexuella afghanska muslimer, frimärkssamlande heterosexuella syrier, knivbärande finlandsfödda norrländska makroveganer, argsinta småländska egenföretagare av polskt ursprung, överlägsna vallonättade stureplans-brats och timida romska söderkisar är fria att skicka in sina låtar för att delta. 
  Bara de kan betraktas som svenskar. 
  Och då är det väl en ganska okej lista?!

Mæ råkes

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar