Pages

söndag 19 augusti 2012

Vem kommer att vara i Rötviken på lördag ... ?


Ja, på lördag spelar jag i Rötviken. Mitt på, förhoppningsvis, blanka dan. Mellan 12.00 och 14.00.
  De ska inviga en bensinpumpstation, en nog så viktig detalj i glesbygden. Det blir ju så lång sladd om de ska köra på el, för sladd är ett måste om man kör el-bil och bor så avlägset till.
  Alltså avlägset från min horisont sett som sitter och ugglar gå Genvägen i stora staden Östersund. Från deras horisont är det ju tvärtom.
  Och tur är väl det att det alltid är så att man själv är i centrum av sin värld. För hur skulle det vara annars? Om man befann sig två meter från sig själv och liksom betraktade sig själv utifrån medan man samtidigt levde i sig själv. Skulle det vara möjligt?
  Fast vissa verkar leva sitt liv någon annanstans, i London, på Kanarieöarna eller i New York. Den sistnämnda platsen är nog den mest frekventerade platsen för folk som har svårt att leva mitt i sig själva. Den mest rätta platsen för folk som tror att det är platsen som måste vara den rätta innan man kan ta itu det man tänk att syssla med i sitt liv. "Om jag bara fick bo i NY, då" ... ja, vad då?
  Sedan finns det de som inte bara är på fel plats, de är i fel tid också.
  Jag har en artistkollega som senast jag träffade honom sa: "Nä, man skulle varit 20 år yngre."
  Det lät hårt. Om han sagt 20 år äldre så hade ju det hela inte sett så hopplöst ut. Men 20 yngre!
  Hur fixar man det? Fel plats kan man också fixa. Det är bara att köpa en biljett. Kanske måste man spara ett år först, men de flesta kan fixa det.
  Men hur ska han bli 20 år yngre? In i gymmet, beställa föryngringskrämer, vegetarisk kost ...  
  Kan det gå?
  Sedan skulle säkert allting bli enklare om man var rikare, vackrare, starkare, hade flera goda vänner,  mera omtänksamma föräldrar, bodde i ett större hus i ett land med lägre skatt och högre bidrag till alla som hette Lars ... ja, vad allt skulle bli lättare om man... NÄ!
  Jag ska ju spela i Rötviken på lördag. Hur tusan ska det bli med deras bensinpumpar annars. Det kommer nog att gå åt helvete om inte jag dyker upp och spelar några jamska hits.  
  Och om jag gör det kommer bensinen att ständigt flöda från pumparna och ner i deras bilars bensintankar. Så att de kan åka dit där de vill vara för att kunna göra det där som de alltid drömt om och som de inte kunnat för att de inte haft någon bensin och ...
  Klart att jag måste dit!

Mæ råkes

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar