Pages

söndag 24 september 2017

Knikker eller knicker – korrektur

Fick min julsångsbok, Tökka julhælg, digitalt av min dotter Ida för korrektur i fredags.
  Det kändes väldigt spännande. Vad hade hon layout-mässigt nu ”hittat på”, åstadkommit?
  Som vanligt blev jag överraskad.
  Så bra! Precis som jag själv aldrig kunnat tänkt mig det. Jag skulle istället ha… ja, vad då? Jag kan ju inte den konsten. Jag är ingen artdirector?
  Men hon är det. Hon kan. Hon kan kombinera färger, illustrera, skapa harmoni.
  Men ändå överraska.
  Jag vet att det bästa är om jag ger henne fria händer, då åstadkommer hon det bästa. Inte gå in och peta i smådetaljer, be henne lägga till idéer från min inkompetenta layout-hjärna.
För då blir det inte bra. Då blir det bara disharmoniskt och – för mycket.
  ”Less is more” skulle jag tro är hennes grundinställning. Att bara lägga till det som med nödvändighet behövs, inget mera. Det där lilla, men högst väsentliga, som knappt märks, men som känns i hela kroppen när man betraktar det hon skapat.
  Jag kastade mig direkt över korrekturet och har slutfört granskningen nu på förmiddagen. Det är inte mycket jag behövt ändra. Mest rader som hoppat, tankestreck som varit bindestreck, komman som kanske fattats och någon jamsk stavning av något ord.
  Som ”knikker” (skratta). Ska det vara med ck eller kk? Jag hade bestämt mig för det senare
men ordet hade smugit sig in med ck på ett ställe. Man måste få stavningen konsekvent. Helst.
  Men det är inte lätt. Det finns många som har åsikter om jamskans stavning: om en diftong ska stavas au eller oå. Eller om det ska vara olika i syd- respektive centraljamskan.
  Då är det lätt att hamna mellan språkhötapparna. Och tappa självförtroendet.
  När jag funderar på jamskans stavning brukar jag trösta mig med att de som har mest åsikter om stavningen är de som aldrig använder sina egna stavningsregler. De skriver inga texter helt enkelt. De står bredvid planen och skriker till spelarna om hur de ska spela.
  Får man spelare eller ett lag att bli bättre på det viset? Kommer flera att vilja börja spela fotboll då? Knappast.
  Gör som ÖFK-tränaren Graham Potter. Skapa en helhet som fungerar. Visa vad som fungerar. Hur han gjort brukar han inte orda så mycket om. Han behöver inte. Resultaten talar sitt tydliga språk.
  Kommer flera att skriva, lyssna på, prata eller uppskatta jamskan, om man dividerar om stavningsregler?

  Mæ råkes

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar