Marknadsföring?
Hur
får världen reda på att en ny cd med Lars Persa kommit ut?
Är det nätet som gäller? Facebook?
Twitter? Tidningarna?
Egentligen
är det väl Radio Jämtland, Radio Krokom, Radio Berg och Mittradion som gäller.
Musik marknadsförs genom att den spelas. Det är då det blir upp till bevis.
Gillar
lyssnarna låtarna: stilen, rytmen, sången, gitarrerna, trummorna, blåset,
basen, groovet?
Eller
tycker de att det man kommer med inte har något nytt att tillföra:
”Det
där har vi hört förut. Det börjar bli tjatigt, kom med något nytt, för tusan.”
Eller:
”Vad
är det här? Varför låter det inte som på förra plattan, den som var så bra? Du
sviker din publik genom att tro att du ’är något’ och ’börjar krångla till
det’.”
Någonstans
däremellan befinner jag mig nu.
Själv
tror jag givetvis på ”produkten”, på cd:n. Jag tycker att den kommer att vara
den bästa skiva som jag gett ut.
Och
i vissa stunder slår den världen med häpnad och säljer i två miljoner exemplar!
Medan den i andra stunder blir en
flopp som skapar ett stort hål i min börs och reducerar utrymmet i min garderob
fram till dess jag måste slänga ”skiten”, sedan jag bittert insett att allt var
en felsatsning.
Efter
alla sådana funderingar brukar det bara finnas ett beslut att fatta:
Jag
måste ge ut den!
Annars
vore det som att bygga en båt utan att sjösätta den, som att bygga ett hus och
inte flytta in, som att köpa ett par sko och sedan inte snöra på sig dem. Jag
måste få besked om vilka som vill följa med mig på seglatsen, som vill bo hos
mig, som vill följa i mina fotspår.
Oavsett
om jag måste segla, bygga huset, ta på mig skorna ensam eller tillsammans med
många måste det göras. Så enkelt, och så svårt är det
Nog,
för den här gången …
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar