Pages

fredag 1 juni 2012

Bære så dæ veit ... ny cd


En ny skiva, en ny cd. Spännande.
   Det är fyra år sen sist. Tre år av totalt stiltje, jag trodde att jag skulle sluta med musiken, och ett år av intensivt skapande. Skapande, visst låter det pretentiöst!
   Så märkvärdigt är det väl inte. Man håller på och filar och så en dag är en text färdig. Jaså, tänker man, tänker jag, var det så den blev.
   Märkligt. Och så går det på.
   Sedan ska det ju vara en melodi till, det är nog det svåraste; man ska gilla melodin men det måste vara en ny, som man inte gjort eller hört förut. Man får prova sig fram, byta ackord, tempo, rytm o s v.  När man filat ett tag finns den där. Jaså, tänker man, var det så den blev.
   Och visst liknar den 1000 andra låtar, konstigt vore det väl annars, det skrivs 10 miljoner låtar i världen per år.
   Ibland är det svårare att få till en melodi. Som när jag skulle göra titelspåret till den senaste skivan som snart kommer ut: Bære så dæ veit.
   Jag hade uttrycket, ”bære så dæ veit”, och rytmen i detta och sedan skulle jag göra en melodi och lägga till en rytm som stämde med uttrycket, frasen. Det tog lång tid, men till slut var den klar. Den blev annorlunda. Inte i närheten av det jag gjort tidigare. Jag är nöjd med den. Det var värt ”besväret”, mödan; d v s glädjen över att till slut få till det.
   Sedan är det ”bara” att samla ihop några skickliga musiker som Bosse, Lasse, Björn och Gustav (det låter som om de kommer från Astrid Lindgrens Mellangården), gå in i Hyléns studio i Revsund och köra igång.
   Låta dem leka ett tag. Låta dem pröva olika slingor, ackord, attityder och uttryckssätt, och så är det klart. Gustav mixar och fixar till ljudet; han är bra på det.
   Spåren, låtarna, ner till Stockholm för mastring för att till sist skicka iväg alla elva till någon som kan trycka själva produkten.
   Men det ska ju vara lite mera än bara låtarna: själva CD:ns utseende, konvolutets utseende, boklettens layout m m.
   Min dotter Ida, som läst grafisk design i USA i fem år, står för den biten. Det är hon som designat min nya hemsida också. Duktig va?! 
   Sedan ska skivan säljas … men det skriver jag om när den kommer rykande färsk från tryckeriet… men marknadsföringen har redan börjat i dagens lokalpress, en liten sketen radannons:

Bære så dæ veit …

ny n cd, snært klar, å ny
Bære så dæ veit.!

Mæ råkes … bære så dæ veit … spännande …

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar