Pages

lördag 23 juni 2018

Te prata för å då få ihop e

Att få ihop det är en ädel konst. Man dansar, ”pratar för”, hon kanske imponeras. Man dansar och uppvaktar mera. Får damernas av henne, bjuder så småningom upp henne till den sista dansen och – man kan ha ”fått ihop e”.
  Men för att det ska bli något, där på dansgolvet, gäller det att lägga sina ord rätt. Fiska och bre på för att, utan att låta skrytsam, underförstått, framställa sig själv som lite bättre än alternativen, konkurrenterna. Som man gärna indirekt och troskyldigt kan misskreditera en del. 
  Men allt måste ske med försiktighet och finess. Tar man i för mycket och blir för brutal i sitt snack, då är det kört.
  Det är, tror jag, som att fånga en stor harr med hjälp av fluga, Flugan flyter förbi, du ser hur det vakar, harren gör ett försök, men du reagerar inte på det. Men just som den bestämmer sig för att sluka flugan, då rycker du bestämt men försiktigt och precist till så att den fastnar ordentligt.
  Min låt Prata för handlar om en konversation under dansen mitt på dansgolvet. Den kan ge den tunghäftade några tips på hur det går till att ”prata för”.
  Den finns på Spotyfi på cd:n Huskun kær. 
  Om du kopierar länken nedan och klistrar in den i sökfältet längst upp kommer du til låten.
Du kan även gå in på Spotyfi och söka på Lars Persa och Huskun kær.
https://open.spotify.com/track/07K6Sbson4qHxsfsJtFuUZ?si=kCT9TcETSvmeG6TZaqEr9w

Översättningen av texten finns längs ner efter den jamska texten. Mycket nöje.

Mæ råkes

 

Prata för


Jaså, du Stina, du e her i kväll...
vill man håll på dæns er e dæ som gäll...
sjælv ha'nt je stånnan å færa all kvällan
je ha starta firma; köft grävmaskin
å tökker kan man int ha ståen nå läng
nä, de e te å ligge i...

man, je ha köft n nyn bil...
ein som bære ha gått tvotusen mil...
å e sportstugu vål e, vå de li...

ha du nån skjuss når du ske færa heim...?
annars får du åk, je ske såmmu vein...
je begrip int att du törs åk mæ a Anners
je åke mæ a ein gång, de gjær je int om
för iblann heri kurvom, kunn je si skuffen
uttan att je vänne me om

je ha biln men på borter sin...
han e nytvätte, blank å fin...
han e rö så han pass ihop mæ örhängom din...

e du ilag mæ a Kalle än...?
jaså, han e heim å laga skotern sen...
sist som je såg n så va'n så på tura
je unner om han int rektut visst vår han va
ett pausa for'n i väg mæ'n Karin
je veit int vor de bar sta

ja, a Karin e e rektue skör
man je ha fell vö mæ för
så je tror in ahllten ahllt vå je hör

tack ske du ha, ske mæ ta ein te...?
te dæns mæ deg, vå artut de e...
je säg bære dæ; du e husku te fale
je ha aldrig råkt nauga som ha vö vær
vig som e gaup, å tapp aldrig takten
oavsitt vå je gjær.
de känns som mæ råktes i går
fast je tror de ha gått mest e år
kunn mæ int råkes igjæn, om de går...?

Övertyga, ställa sig in


Jaså, du Stina, du är här i kväll...
vill man hålla på och dansa är det det som gäller
själv har jag inte tid att fara alla kvällar
jag har startat firma; köpt grävmaskin
och sådana kan man inte ha stående länge
nä, det gäller att ligga i

men, jag har köp en ny bil...
en som bara har gått tvåtusen mil...
och en sportstuga blir det, vad det lider...

har du någon skjuts när du ska far hem...
annars får du åka jag ska samma väg...
jag begriper inte att du törs åka med Anders
jag åkte med honom en gång, och det gör jag inte om
för ibland i kurvorna kunde jag se skuffen
utan att jag vände mig om

bilen står på andra sidan...
den är nytvättad, blank och fin...
den är röd så den passar ihop med dina örhängen...

är du tillsammans med Kalle än...?
jaså, han är hemma och lagar sin skoter…
sist jag såg honom var han så berusad
jag undrar om han riktigt visste var han var
och efter pausen försvann han med Karin
jag vet inte vart det bar av

ja, Karin är en riktig skata...
men jag har väl varit med förr...
så jag tror inte alltid allt det jag hör... 

tack ska du ha, ska vi ta en till...?
att dansa med dig, vad trevligt det är...
jag säger bara det, du är duktig på att följa
jag har aldrig träffat någon som har varit bättre på det
vig som ett lodjur och tappar aldrig takten
oavsett vad jag gör

det känns som vi träffades i går...
fast jag tror det har gått mest ett år...
kunde vi inte träffas igen, om det går...?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar