Pages

fredag 29 juni 2018

När allt annat känns onödigt och tiden aldrig räcker till

Kärleken, den kärleken. 
  När den drabbar och tar tag. 
  Förvirrar, förvillar, förundrar. Ingenting förutom känslan regerar, bestämmer. 
  Mat? Hungern stillas bara av total och absolut närhet. 
  Sömn? Ett totalt slöseri med tid eftersom den fjärmar de inblandade från att uppleva själarnas totala förening.
  Överlevnad. Omöjlig utan total symbios.
  För de två vill ju bara krypa in den kokong som tillfälligheterna byggt åt dem. 
  Förlåt, det är ju inte fråga om några tillfälligheter som lett till att de två träffats, den rena kärleken själv ligger bakom det som skett. Sedan århundranden tillbaka har den planerat mötet mellan de utvalda. Att prata om slump i detta sammanhang är en av de större styggelser som kan komma över någons läppar. 
  Och nu ska kärleken utövas. På riktigt. Till hundra procent.
  Mitt emot varandra vid det lilla frukostbordet. Hand i hand i sommarskymningen längs den nästan tomma strandpromenaden. Omfamnade i semesterhavets ljumma vågor. Omslingrade mellan hotellets sidensvala lakan. 
  Om och om igen… tills den till slut mojnar bland vardagens dy och bråte…
  
Går omkring och tyckje om de är min jämtländska förpackning av kärleken. Den finns att hitta på Spotyfi. Sök reda på Lars Persa och sedan cd:n Huskun Kærs fjärde spår. 
  Eller kopiera länken nedan och klistra in den i sökfältet längst upp. Mycket nöje.
  https://open.spotify.com/track/15qk0Q95pdYdJ6ckd7d4GL?si=VzfGVzT6Q8Cxwhjoku8hJQ

Mæ råkes

Går omkring å tyckje om de

Går omkring å tyckje om de
fast dom int ha nå fläsk på extrapris
går omkring å tyckje om de
man de lär fell ordna se på naugu vis
för heri kyldiska, der ha dom blopuddingen
å han kost bære tolv å tjufem
je kan æta hardda å spara resten te sen

går omkring å tyckje om de
fast de ha blåst nola mest heile dan
går omkring å tyckje om de
så blåse för de meste så je e van
man je ha Helly-Hansen, å myckjun ve
så je kan ell så spissen vål heit
å kan man bære dæ då går man aldrig beit

står omkring å tyckje om de
fast bussen for ifrå me när je skull te stan
står omkring å tyckje om de
nu får je stå å vänta her heile dan
man de gjær fell ittnå når man veit vår man ske
å je ha vö mæ om e henne förut
de e bære å ha belene för tia hu tar aldrig shlut 

tyckje om å gå omkring de
når du står her å baka hell vå du gjær
tyckje om å gå omkring de
je ha så svårst för å lett de væ
man då vål du irretere å säg mæ tökke 
ske mæ vänta te de vål kvälln
je säg: "Visst kan je få n litten puss
om je e rektut snäll?!"

Går omkring och tycker om dig


Går omkring och tycker om dig
fast det inte finns någon fisk på extrapris
går omkring och tycker om dig
men det lär väl ordna sig på något vis
för i kyldisken har dom blodpudding
och den kostar bar tolv och tjugofem
jag kan äta hälften och spara resten till sen

går omkring och tycker om dig
fast det har blåst nordligt hela dagen
går omkring och tycker om dig
så blåser det för det mesta så jag är van
men jag har Helly-Hansen, och mycket ved
så jag kan elda så spisen blir het
och kan man bara det så går man aldrig bet

står omkring och tycker om dig
fast bussen for ifrån mig när jag skulle till stan
står omkring och tycker om dig
så nu får jag stå och vänta här hela dan
men det gör väl ingenting, när man vet vart man ska
och jag har varit med om det här förut
det är bara att ha tålamod, för tiden den tar aldrig slut

tycker om att gå omkring dig
när du står här och bakar, eller vad du nu gör
tycker om att gå omkring dig
ja, jag kan nästan inte låta dig va
men då  blir du irriterad och säger att med sånt 
ska vi vänta tills det blir kväll
jag säger: "Visst kan jag få en liten puss
om jag är riktigt snäll?"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar