Pages

lördag 30 juni 2018

Någon som man älskar, men inte står ut med

Så har vi den andra kärleken, plågan, den någon av de inblandade, eller många gånger bägge två, vill komma bort ifrån. 

  Ingenting stämmer. 

  Efter år av tillfälliga separationer och återföreningar har passionen gått i stå. Ibland, ofta mellan lakanen tänder det till, men när så morgonen randas återstår endast minnet av några magiska ögonblick.

  Den frukost som följer äts i tyst trevande bland orden. Tankarna irrar, än till ensamheten, än till det som en gång var. 
  Måste du inte ganska snabbt in på Byggmax och köpa det där virket?! Du skulle ju hjälpa brorsan med altanen. 
  – Ja, visst ja, gör du det. Jag kommer nog att sova över hos Mia i kväll, jag ska träffa henne och hjälpa henne gå igenom en massa saker. Och det lär nog ta ett tag, så då är det lika bra att jag sover över, vi lär nog inte bli klara idag. Hon ska ju flytta ifrån Lars. Vet du väl.
  – Jo, gör du det. 
  Då kan man få se matchen i lugn och ro. Ta en öl, koppla av. Ordentligt. Ifred. 
  Kanske åka över till Svempa, hans fru är ju också borta. Fast ensam hemma är nog att föredra. Lugnt, utan några tankar på framtiden som stör. 
  Det är så mycket man borde. I morgon, då… eller kanske någon annan dag, en dag som passar bättre, om man nu skulle ta och skilj… äh.
  – Okej, då sticker jag, vi ses väl i morgon då… till middan kanske…
  Och dörren slår igen med en skön smäll bakom dig, en smäll som blir en signal till henne att gå ut på altanen med en befriande kopp kaffe. 
  Den numera ganska frekventa cigaretten smakar ljuvligt… något kul måste man väl ändå få unna sig… 
  Lungcancer? Äh, det är inte alls så vanligt, och jag har ju hållit upp, mer eller mindre, i två år, förut när jag rökte nästan ett paket om dagen, då fanns det väl en viss risk, men nu… det här paketet öppnade jag ju för tre dagar sedan. 
  Aj fan, är det bara tre kvar? 
  Äh, skit samma. 

  Min version av den omöjliga kärleken heter Krimen och är en jamsk förpackning av den klassiska 50-talslåten Fever, som, minns jag, Anita Lindblom fick en hit med i början på 60-talet. 
Den finns givetvis på Spotyfi. Länken nedan. Kopiera och klistra in i sökfältet.
https://open.spotify.com/track/3Zs9kMhOtwDhcKhO895By5?si=qjlmfxNJQPOneWqOaX0EoA

Mæ råkes

 

Krimen


Du må tro je tyckje om de
för meg finns inga ænae e kvinn
man så fort du kom itat me
börja nausu mi å rinn

Je får krimen - når je råk de
krimen, når du kom för ner
krimen - heile tia
krimen, ända te du fer

Flestan som je känn får krimen 
når de kåhllt e ver
sjælv kan je vål huskut snaru
oavsett vå ver de e

För je får krimen - når je råk de
krimen, når du kom för ner
krimen - heile tia
krimen, ända te du fer

Aldrig för ha je fått krimen
når je ha råks på råkt e kvinn
fast je e så fejen ti de
vill je mest du ske försvinn

Je tänkt att je skull kunne prata
mæ de via telefon
man de vårte inge viller
fast du ve n bit ifrån

För je feck krimen - når je ringt de
krimen, når je hållht i lurn
krimen - je gatt lägg på
hoppes du int vårte sur

För varje dag så vål e sämmer
je gett ha fått nån allergi
nu börja'ne å rinn u nausun
når je sir de på e fotografi

Je får krimen - når je sir de
krimen, fast du e på kort
krimen - je vål snaru
så korte henn de släng je bort

krimen... 

FEVER/lokal ver.
Orig. text och music: J. Davenport/E Cooley
Copyrighet ã1956 Jay & Cee Music Corp. / 
Hill & Range Songs Inc. Tryckt med tillstånd av
Warner/Chapell Music Scandinavia AB

 

Snuva


Du må tro jag tycker om dig
för mig finns ingen annan kvinna
men så fort du kommer hem till mig
börjar min näsa att rinna

Jag får snuva - när jag träffar dig
snuva , när du kommer för nära
snuva - hela tiden
snuva, ända tills du far

De flesta som jag känner får snuva
när det är kall väderlek
själv kan jag bli väldigt snuvig
oavsett vilket väder det är

För jag får snuva - när jag träffar dig
snuva, när du kommer för nära
snuva - hela tiden
snuva, ända tills du far

Aldrig förr har jag fått snuva
när jag  råkat träffa en kvinna
fast jag är så förtjust i dig
vill jag helst  du ska försvinna

Jag tänkte att jag skulle kunna prata 
med dig via telefon
men det blev inte bättre
fast du var en mil ifrån

För jag fick snuva - när jag ringde
snuva, när jag höll i luren
snuva - jag var tvungen att lägga på
hoppas att du inte blev sur

För varje dag så blir jag sämre
jag måste ha fått någon allergi
nu börjar det att rinna ur näsan
när jag ser dig på ett fotografi

Jag får snuva - när jag ser dig
snuva, fast du är på kort
snuva - jag blir snorig
så det här kortet, det slänger jag bort

snuva...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar