Pages

fredag 15 juni 2018

Drömmen om det vuxna – bære je vål stor

Drömmer barn om att bli vuxna? Jag tror inte jag gjorde det. Vuxenvärlden var under min uppväxt så långt borta och ändå så nära. 

  De vuxna såg inte alls ut att ha det så kul. De jobbade och… ja. vad fanns där mera? Ett och annat kalas, en danskväll. Men knappast något åtråvärt, något som innebar något speciellt… tyckte jag i alla fall. 
  Och att man skulle bli någon annan än den man var, funderade man väl inte på. Man var ju liksom fångad i sig själv, på gott och ont. Man bestod av en kropp, en själ och en massa tankar som flaxade hit och dit. Det var bara att gilla läget.
  Sedan visste man inte så mycket om vuxenlivet. Det fanns liksom inte. Det var väldigt få som pratade om det. Hur det var. Vilka problem som följde med det och vilka fördelar det innebar. Lite grann som en gåta som det inte var lönt att försöka gissa svaret på. 
  Svaret fanns där tyst i de vuxnas åtbörder, i deras liv. Som man observerade men aldrig hörde talas om.
  Jag minns jag hade svårt för att tänka mig ett speciellt yrke som jag skulle ha när jag blev stor. Det var dolt i ett slags töcken… men jag var inte speciellt intresserad av att skingra detta. På något sätt skulle det ordna sig. 
  Och jag avverkade skolåren och lärde mig en del om hur samhället fungerade. 
  Efter gymnasiet följde en tolvmånaders tid i det militära, jag gjorde lumpen, och sedan var det dags för vuxenlivet… och världen låg där och väntade – på vad?
  Låten Bære je vål stor som jag skrev i början av min musikaliska karriär, skildrar kanske något av det trevande och sökande efter ett vuxenliv som en liten grabb kan ha. 
  Det handlar om att bli någon, om att hitta sin form, om att få bestämma över sitt liv, om att bli något att vara stolt över, om att bli lite märkvärdig. Inte bara en vanlig. Kanske bli kung, fast en kung med barnasinnet kvar. En kung som slipper det tråkiga ansvar som man som barn anar att vuxenlivet kräver. 
  Nog.
  Bære je vål storfinns att avnjuta på Spotyfi på cd:n Huskun kær. Mycket nöje!

  Mæ råkes

 


  Mæ råkes

 

Bære je vål stor


A mamma baka krusa, je feck blann te dein
sen gymt a amma dom: Veit vor dom tog vein?
hu stähllt dom fell på hylla, ditten dit je’nt når
hu visst no je skull pröv, fast hu sagt ifrån

Man bære je vål stor, då skaff je me e skrin
fuhllt ta krus å fik, å allihop e min
vål e tomt ti skrinan, köp je bære meir
å stupp ti fulle mån å et te je vål klein

N pappa for å jaga, feck int fale mæ
han sa je va för liten, så va'nt e meir mæ dæ
je vårte sur å sinnu, nästan så je grein
ett tökke er e svårst å tröy för mæ nå heim

Man bære je vål stor, då skjut je me n ælg
n ox mæ stort e horn, je skjut n alles sjælv
sen går je å e kärut, skrävul å berätt
om hur de geck te når je feck ti horne mett

Om lördan kvälln då for a syster mi på bal
sto her framma spegla, flidd se heile dan
förstå vå fin hu vårte, finar ha'nt je sitt
når hu flint då var'e knappt je våge titt

Man bære je vål stor, då er e je som fer
å bjö opp finest stårsan på vårenda stel
å skaff je me e fjäll, ja, då ske dom få si
att hu e mychu finar än a syster mi

Ja, bære vål stor! Veit dæ vå je tror?!
då bor je heri shlottan, dan der kongen bor
der råk je presidentan, leka, et å söv
då ha ja mychur päning, meir än je behöv

Bara jag blir stor


Mamma bakade kakor, jag fick blanda till degen
sen gömde hon undan dem, Vet var dom tog vägen? 
Hon ställde dom väl på hyllan, dit jag inte når
hon visste nog jag skulle försöka, fast hon sagt ifrån

Men bara jag blir stor, då skaffar jag mig ett skrin
fullt av kakor och karameller, och alla är bara mina
blir det tomt i skrinet köper jag bara mer
och stoppar munnen full och äter tills jag mår illa

Pappa for för att jaga, fick inte följa med
han sa att jag var för liten, så var det inte mer med det
jag blev sur och grinig, nästan så jag grät
efter sådant är det svårt att hitta på nåt att hemma 

Men bara jag blir stor, då skjuter jag mig en älg
en tjur med stort horn, jag skjuter den alldeles själv
sen går jag och är mallig, skrävlar och berättar
om hur det gick till när jag fick tag i hornet mitt

I lördagskväll då for min syster på dans
stod framför spegeln, gjorde sig i ordning hela dan
förstå hur fin hon blev, finare har jag inte sett
när hon log, var det nästan knappt jag vågade titta

Men bara jag blir stor, då är det jag som far
och bjuder upp finaste flickorna på vartenda ställe
och skaffar jag min en fjälla då ska dom få se
att hon är mycket finare än min syster

Ja, bara jag blir stor! Vet ni vad jag tror?!
då bor jag i slottet, där kungen bor
där träffar jag presidenter, leker, äter och sover
då har jag mycket pengar, mer än jag behöver

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar