Pages

lördag 6 januari 2018

Trädgårdsmästareföreningens valberedning har slutat ringa

Garderobsblomma? Ska det vara ett anständigt namn på en blomma?
  Skulle en människa, utan att fundera på emigration, marsfärd eller underjordisk ljusskygg positionering, kunna bära ett namn med epitet: garderob?
  Tänk dig själv, när du står där i luckan på vårdcentralen och receptionisten frågar:
­  – Ja, och namnet var?
  Du skulle tveka ett antal sekunder, kanske t o m en halv minut, innan du så tyst viskande som möjligt och mellan tänderna väste:
­  – Garderobs-Lars…
  Och då skulle följdfrågan förmodligen bli:
  – Förlåt, nu hörde jag inte?
  Vilket skulle leda till att du snabbt som ögat slängde fram din legitimation och darrande pekade på ditt förnedrande namn.
  Då skulle du från receptionistens mun få höra, som om hon skrek ut det, ett käckt:
  – Garderobs-Lars?! Det var ett ovanligt… innan hon eller han tittar upp mot dig, som då rusande är på väg till det angränsande väntrummet, för att där slita till dig en fem år gammal Håll dig i form eller dö och överdrivet intresserat börja läsa en artikel om de ovanligaste namnen i Sverige och då konstatera att du ensam toppar den lista som tidskriften redovisar.
  Men nu har du lyckligtvis inte fått det epitet, utan kan kanske, t o m malligt, stoltsera med epitet som: kusk: Kusk-Anna, Finnbacka: Finnbacka-Britta, Delsbo: Delsbo-Olle eller åkare: Åkare-Anders, epitet som har någon typ av rimlig anknytning till den värld du lever i.
  Men blommorna, de är chanslösa när det gäller namngivningen. De har absolut ingen talan och det är väl därför som grymma individer, som absolut saknar blommedkänsla, kan komma på något så förnedrande namn som garderobsblomma.
  Jag har en så kallad garderobsblomma. Hon(!), jag betraktar mina blommor som kvinnliga väsen, står ensam i mitt sovrumsfönster. Och där har hon stått, och stått, och stått, utan att röra sig ur fläcken sedan jag för tre år sedan köpte, planterade om och ställde henne där.
  När jag skriver ”inte rört sig ur fläcken” menar jag naturligtvis att hon inte växt en enda millimeter. Tvärtom. 
  Hon inledde med att nästan vara på väg att prunka, flörtade med mig med sina friska gröna blad och det nästan sjöng om hennes uppenbarelse. Men så hände något för mig obegripligt.
  Hon började bit för bit, blad för blad, stjälk för stjälk, vissna, och idag återstår av henne ett litet fem centimeters blad och en sju centimeters gryende knopp.
  Så har hon sett ut i över ett halvår och frågorna hos mig börjar så smått hopa sig:
  Har jag på något vis kränkt henne, trots att jag i hennes närhet, aldrig(!) uttalat hennes förnedrande namn?
  Jag har heller aldrig inför mina vänner talat illa om henne, utan bara, i all välmening, bekymrat beklagat hennes miserabla tillstånd, i syfte att om möjligt få råd om hur jag skulle kunna få min kära att trivas bättre och på sikt bestämma sig för att sluta trilskas med sin växtprotest.
  De råd jag då fått har dock aldrig syftat till detta, utan ofta innehållit raka eller inlindade tips om hur jag på snabbast möjliga sätt skulle kunna göra mig av med min gamla, som jag numera väljer att kalla henne, flamma.
  Som vore jag en presumtiv blommördare!?
  Nej, nej och åter nej! Aldrig över hennes levande blad skulle detta komma på fråga!
  Jag måste här för ett kort ögonblick bedrövad avbyta mitt skrivande och när jag tittar upp får jag syn på ett av mina andra sorgebarn, som bredvid min smyckade, frodiga och lysande plastgran, verkar gå samma öde till mötes som hon som står i mitt sovrum. Även här har återtåget till det ursprungliga, jorden, börjat.
  Blad för blad har skrumpnat och de stjälkar som ännu inte segnat ner och sedan hamnat i komposten, slokar betänkligt, tillsammans med två murkna blompinnar som sedan länge gett upp hoppet om att kunna vara henne till hjälp.
  Hon skriker efter… ja, vad.
  Ömsom har jag gett henne mer än nog av det våta och ömsom har jag satt henne på sparsam vattendiet, och hela tiden med näringsriktigt vatten.
  Jag har flyttat henne från bordläge till fönsterläge, från fönsterläge ner till golvläge, bytt hennes krukor, bytt hennes jord – men förgäves.
  Jag börjar så smått förstå varför trädgårdsmästareföreningens valberedningen slutat ringa…

  Mæ råkes

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar