Pages

lördag 30 december 2017

En kvinnas trygghet och avansen på en fylld bensintank

Står vid macken och fyller upp min Hyundai i20. Jag är nöjd med bilen, den drar bara lite över en halvliter milen. Med tanke på det, är det nästan mysigt att tanka. För tusan, låt det rinna, tänker jag. Den är snart full.
  För mackägaren är det inte lika roligt. Han tjänar bara hälften på min tankning, mot om jag skulle ha tankat min gamla 245:a som drog drygt litern.
  Men det blir inte så stor skillnad ändå om man räknar i antal kronor han eller hon tjänar, för avansen på drivmedel är bara ca 1%.
  Om jag tankar min Hyundai full, ca 40 liter, tjänar alltså mackägaren ungefär sex spänn, medan en tankning av min gamla Volvo skulle ha gett det dubbla.
  Man förstår varför de flesta mackar hellre inriktar sig på att sälja, kaffe, godis, chips, glass, lotter, och hamburgare i stället för bensin. Det behövs väl bara en Dubbel-Japp så har ägarn tjänat mera än på min tankning. Och tusen korvar som i timmar och i pole position legat till sig framme vid kassan ger många tankningars avans.
  På alla mackar har det ändå i årtionden funnits kameror uppsatta utanför själva butiken, för att kunna filma alla som tankar. Inne på macken har det krävts särskilda tillstånd för kameror. Det är som om stölden av drivmedel varit mackarnas stora problem.
  Men om jag drar utan att tanka förlorar mackägaren bara drygt en femma, medan en större godisstöld kan åsamka honom eller henne en betydligt större förlust.  Nu har de flesta mackar även kameror inne på macken. All egendom är kamerabevakad.
  Ska du, kommunen eller någon annan sätta upp en kamera utomhus för att göra kvinnors väg hem på kvällen säkrare, då blir det stopp och prat om privatpersoners (våldtäktsmäns?) integritet.
  Märkligt.
  I London finns det kameror överallt och det första polisen gör om ett brott inträffat är att kolla om kamerorna i närheten av brottsplatsen visar något.
  Som vid terrorattentatet vid tunnelbanan för några år sedan. Kamerorna kunde identifiera de skyldiga och medverka till att de och deras medhjälpare kunde gripas och stoppas från att fortsätta med flera terrordåd. Den engelska polisen är en av de mera effektiva i världen, kanske just för att de har tillgång till alla dessa kameror.
  Men i Sverige?
  Jo, om du har en mack. Eller en bank. Eller en affär. Inga problem.
  Bensin, prylar och pengar går bra att värna om, men när vi kommer till människor, och då speciellt kvinnor, och deras trygghet, då är det stopp.
  Integritet!!! Skriker de män(?) som inte i mörkret behöver gå ensamma hem från festen, utan har råd att ta en taxi. Som kan betala sina döttrars taxi(?)
  Och topsa går bra. Och avlyssna. Och skrika på flera poliser. En i varje hörn. Helst!
  Men varför inte effektivisera med en kamera i varje hörn i stället. Så kan poliserna utreda de brott som på grund av tidsbrist ligger på hög.
  Och den som nu är för integritet med sort I, bör ögonblickligen kasta sin dator, sin padda och sin mobil, pulverisera hårddiskarna och aldrig mera gå in på internet, klippa sönder alla sina bankkort, säga upp alla sina bankkontakter och i fortsättningen begära få sin post poste restante och bara betala med kontanter.
  För säkerhets skull bör den ljusskygge(?) också skaffa sig ett hemligt alias, hemlig adress och i olika skepnader slumpmässigt gå förklädd när han eller hon eventuellt ska frottera sig med sina medmänniskor.


  Mæ råkes

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar