Pages

torsdag 28 december 2017

Det ligger något jamskt uppdraget på stranden

I morse, eller snarare under natten, eller kanske har det legat där länge, låg uppdraget framför mig här på den av mig förbisedda projektstranden. 
  Det rörde sig om en barnbok, på jamska, som låg där. Några kvinnor inom barnomsorgen hade dragit upp den och lagt den där.
  I går efterfrågade de nämligen en sådan på Facebook, och när jag upplyste dem om att jag vid millennieskiftet hade gett ut en ABC – bok, Krusa, gick de igång.    
  Flera av dem ”lovade” att de kunde bli mina kommissionärer och kränga ett antal, och det började pratas om att de själva börjat glömma sin jamska. Att barnen måste få sig lite jamsk kultur till livs.
I samband med att jag sålt min Tökka Julhælg på min hemsida efterfrågade dessutom en morfar min gamla ABC – bok. Han ville läsa den för sina barnbarn.   
  Även han har alltså varit med om att uppdragsstranden nu ligger här mer än full av ilandflutna idéer, jamskord och annan bråte.
  Tyvärr är boken slutsåld, men en ny, mera fyllig, är kanske på gång...
  Jag tror jag börjar med att sätta båten i sjön och ro omkring den ett varv och se vad jag kanske kan åstadkomma därute på sjöa, vilka orl jag kan fånga i det lite grumliga jamska språkvattnet
  Kanske e sinnu e gädd, n rannu n abborr eller n kærut n fiskar?
  Sedan i land och leta bland det ilandflutna. 
  Vilket äventyr, för att inte säga: Vilken äventur!
  Den känns både spännande och agasam
  Och vilken färg ska boken domineras av? Vitt, blått, rött? Kanske flera? Det kanske vore dumt att diskriminera någon färg, när det nu gäller en barnbok.
  Jag har i alla fall bestämt mig för att lägga ut sidorna från mig gamla ABC-bok på Facebook och/eller på min blogg, så att den hugade genast kan pröva på att läsa lite små jamska verser för barnen. 

  Mæ råkes

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar