21.45 ska han börja
spela på Storsjöteaterns scen.
John Holm. Den gamle 70-talsartisten. Han som
alltför obemärkt fick göra sin romantiska och vemodiga seglats i svallvågorna
av Ulf Lundells atlantångare.
John Holm spelade på 70-talet in tre
legendariska LP:n men sedan begav han sig. Till Kalifornien. Tror jag. Blev
tyst.
På 90-talet gjorde han visst någon skiva till.
Men ingen som fick någon större uppmärksamhet.
Men nu är ju klockan 21.46.
Vad är detta? Har han ställt in. Jag har ju
läst om hans nervositet, men var det inte förr?
Men så äntligen öppnas dörren och lokalen
fylls av idel John Holm-fans.
Under föreställningens gång, när jag gång på
gång hör publiken stillsamt sjunga med i John Holms alla texter, förstår jag
att deltagarna i denna publik inte är några blåbär vad gäller John
Holm-lyssnade.
De är proffs.
Inte ett ord, inte en betoning, inte en stavelse,
inte ett solo, inte en enda gitarrslinga, inte en enda ton har de undgått att
lära sig när de outtröttligt nött sönder John Holm-vinylen.
De är sådana de är.
Och så är det även för mig, ända sedan jag
1972 köpte hans vemodshärliga debutalbum Sordin.
En titel som för övrigt sammanfattar den mesta musik som John Holm levererat.
Ödsligt Dan Anderssonskt. Men utan kolmilor
och fattigdom.
Även han en sökare som Kjell Höglund.
Även han en sökare som Kjell Höglund.
Men John Holm har inte sökt i våningen ovanför, på sin egen begravning eller på
Genesarets vatten, utan bland stjärnorna, på de skymningstyngda ängarna, på den
övergivna stranden, i den förlorade barndomen och hos ensamheten.
Föreställningen blir också därför helt olik
den jag för någon timme sedan bevittnat i Badhusparken. Där var det fest,
gamman och glädje. Artister som ville hylla Höglund. En sprakande final.
Här.
Först en blyg gitarr- och munspelsspelande
kille som utan att se publiken i ögonen en enda gång inleder med en amerikansk
låt.
Texten är brutalt tung och jag gissar att
Springsteen eller Dylan måste vara upphovsman. Men det kan vara någon annan,
kanske John Holm, men den liknar inte någon av hans engelska…?
Riktigt varför den framförs i detta sammanhang
förstår jag inte. Inte för att den stör, men…? Killens framförande är exakt
avvägt.
Så kommer John Holm och hans elgitarrist in på
scenen. Man kan nästan höra hur deras nerver vibrerar av uppdämd oro och
ängslan.
Och de levererar till
publikens förtjusning och jubel klassiker på klassiker: Den öde stranden… Maria, många år och mil från här… osv. Alla i publiken
låter dessa låtar för första gången live skölja över sig och in i sina själar.
John Holm regerar.
Men hela tiden nerverna, deras darr.
Som han sliter med text och självförtroende.
Gitarristen som oroligt hela tiden studerar
honom och hans gitarrspel för att inte tappa kontakten och kanske klanta till
det. Den unga munspelaren som ibland gör ängsliga inhopp och kompletterar med
några sparsamma väl avvägda fraser.
Ingen av dem tittar en enda gång ut över publiken.
Det har de inte tid med. Det de gör just nu är
för viktigt för publikfrieri, fjäsk och yviga åtbörder. Detta är på fullaste
allvar.
Och det är det som blir det sköna.
Hela framträdandet är en magisk illustration
av John Holms hela väsen, en bekräftelse på vad vi skulle kunna förvänta oss
efter all dessa år vi väntat på att få höra honom livs levande.
Form och innehåll i total förening.
Tack John Holm.
Mæ
råkes