Pages

söndag 14 augusti 2016

När Jersey girl flyttade till Frösön

En av de låtar som jag föll pladask för var Tom Waits numera klassiska Jersey girl, men det var inte hans egen version jag hörde när jag föll utan Bruce Springsteens.
En långsam liveversion som han för första gången framförde vid en konsert just on the Jersey side.
  Gissa om Jerseypubliken jublar när andra strofens två första textrader: Cause tonight I'm gonna take that ride, across the river to the Jersey side… kommer över hans läppar. Rysvarning borde utfärdats inför detta magiska ögonblick. En rysning som dessutom bara tilltar när publiken samfällt gör Brucean sällskap och trallar med i strofens avslutande: ”…Sing sha la la la la la sha la la la.”
  Resten av låten äter publiken låten och dess text ur Springsteens hand samtidigt som han, bandet och de skriver musikhistoria och Bruce börjar förse Tom Waits med en ansenlig och välförtjänt summa STIM-pengar.
  Jag var inte fysiskt närvarande i Jersey när detta magiska ögonblick inträffade men väl psykiskt via cd-skivan och jag återvänder än i dag gärna till den liveinspelningen. Samma magi varje gång.
  Genast när jag hörde versionen föddes också en idé i min skalle om att göra en jamsk version av låten och då förlägga skeendet i texten till ett Östersund under Yranveckan.
  Vilken bro jag skulle passera för att hämta upp min Jersey girl blev självklar samtidigt som låttiteln också blev det. Försöbron och Frösöstårs.
  Det tog bara tre veckor att få tillstånd av Mr Waits för att få spela in och framföra Frösöstårs. Han tillhörde, och kanske även nu tillhör, de generösa låtskrivarna.
  Kanske hade han också, med hjälp av min engelska översättning av min jamska text, förstått att jag inte var ute efter att förvanska hans version, utan att jag bara ville förlägga handlingen till en annan geografisk och språklig kontext.
  Men jag var inte ensam om att tolka denna låt.
  Även allas vår HP Burman hade fått samma idé och samma månad hade även han fått tillstånd att framföra och spela in sin version av Jersey Girl, som han också gav just titeln
Frösöstårs.
  Helt plötsligt fanns det alltså två jamska versioner av den Tom Waits klassikern. Snacka om sammanträffande. Det säger också lite om låtens tyngd.
  Min Frösöstårs bor förstås på Frösön. Den manliga huvudpersonen bor ”ut på lannan” någonstans i Jämtland.
  Han har inte tid med ”höyanna” den här dagen utan beger sig in för att hämta ”frösöstårsa si” för att de tillsammans ska besöka Yran. Han vill de ska få en kanonhelg tillsammans under vilken han kan glömma sitt tunga slåtterarbete och hon sitt enformiga jobb på LM Ericsson. Han har planer. Och Frösöstårsa är prio ett i hans liv. Låten finns på Spotify, cd:n heter Utta väggja.
  Var så god.

Frösöstårs

Je han’t stånann mæ nå höyann i dag
nä, je må fli me å færa te stan
der er’e Yra å å ænner sin
bor e stårs som e så himla fin

Å i kväll ske je gjæra turn
öve brua för å hämt opp hu
sæn så fer mæ tebaker förstås
je å hu, e rektu Frösöstårs

Sæn vål e te å åk karusell
ja, mæ ske hæl på mest heile kvälln
vål a spyraul får mæ vil e tag
å stå å pusses hell nå tökke dann shlag

Tja, la la la la la la la, tja la la la la la la la
tja la la la la la la la … je e ilag mæ e Frösöstårs.

Så fort je råk a, ja, je tror dæ veit
vål je alldeles toku å heit
ja, så fort je e ilag mæ henn
er e nå konstut som je känn

Så pöjke shagul int om att je ske
fala mæ dekk, nä lämn me ifre
je han’t stånna mæ å sup å slåss
för je ske råk e Frösöstårs

Tja, la la la la la la la, tja la la la la la la la
tja la la la la la la la … je e ilag mæ e Frösöstårs

Bort på LM vål du tröten å lei
heile våcku ha du vö der å reid
så du känn de både dompen å seg
nu när je kom för å hämt opp deg

Man gå å fli de å gjær de fin
heile hælga kan du känn de fri
ända te om måndan klokka sju
e mæ ilag,  bære je å du

Tja, la la la la la la la, tja la la la la la la la

tja la la la la la la la … je e ilag mæ e Frösöstårs

  Mæ råkes

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar