Pages

lördag 20 augusti 2016

När jag kom ner från Frösöberget, gick in till stan över Frösöbron och hamnade i en musikstudio i Brunflo

1997 gjorde jag en cd med låtar på enbart svenska. Jag ville – och då gjorde jag det. Lite tjurig var jag redan då och nu… Det var min tredje cd.
  Efter kioskvältaren, kassetten Jämtmacho, och cd:n: Hardda, som var, som titeln antyder, till hälften på svenska och till hälften på jamska, ville jag göra en helsvensk produktion.
  Jag fick lite sura kommentarer från olika håll med anledning av det. Gärna Lars Persa på jamska, men på svenska…? Naä…
  Cd:n bar i alla fall titeln Där jag går över bron, en titel som kanske missvisande för tankarna till något religiöst sammanhang, där någon nyss avliden i en sångtext är på väg att gå över bron till andra sidan och möta… ja, vad, vem eller vilka det nu kan vara.
  För mig var det mera konkret.
  Jag hade bott på Frösön ett år och återvände till Brunflo och då tyckte jag att titeln passade perfekt.
  En annan låt på den cd:n som också har handlingen förlagd till Frösön är Gustav Bergs samba, en låt inspirerad av Cornelis text till Deirdres samba, där han i inledningsstrofens första rad sjunger: ”Varje kväll vid åttatiden går jag stigen nerför berget…”
  Nu var det min tur att gå nerför berget. Men jag gick inte ner för att dansa samba utan ”… för att säga er som det e’… ” Pretentiöst så det förslår, men tar man del av texten låg och ligger det mycket i vad jag hade att säga. Vad gäller likheten med Cornelis samba i övrigt är det väl bara själva nerförkommandet som stämmer in. Kanske också en del av frihetskänslan som jag tycker både hans och min text rymmer. Men varför göra en text och låt som liknar någon annans? Tvärtom. Låt det nya flöda.
  Nog om det.
  Som orkester till inspelningen anlitade jag Hysterix, ett glatt spelgäng som bestod av Morgan Jönsson, numera trummor i Ständut Blakk, Patrik Zakrisson och Anders Erlandsson, de två sistnämnda numera i den förras egna band Patriks Combo.
  Inspelningen gick väldigt smidigt eftersom Morgan hade sin studio i familjens källare som inte låg långt ifrån där jag bosatt mig efter flytten. Jag och bandet samlades några dagar i den och sedan var inspelningen klar.
  Trodde jag.
  Morgan var inte klar, som den perfektionist han visade sig vara.
  Som han jobbade med låtarna. Lade på lite orgel här, lite extra gitarr där och så vidare. En vana som jag fick ”stå ut med” ännu mera när jag och han som ensam instrumentalist gjorde cd:n Huskun kær. På den spelar han ensam samtliga instrument: orgel, dragspel, gitarr, trummor, piano and you name it.
Vilket musikaliskt geni! Helt otroligt.
  Och visst tog den skivan mera tid än jag nästan orkade med, men så här i efterhand inser jag vilken helgjuten insats Morgan gjorde för att få den att bli näst intill perfekt. Det var nog också en av anledningarna till att den blev en storsäljare.
  Men tillbaka till Där jag går över bron, min första svenska skiva, vars låtar jag i stort sett var och är väldigt nöjd med.
  Problemet då var att alla mina lyssnare efterfrågade enbart mina jamsktextade låtar. Mina svenska kom så att säga i skymundan. Jag spelade någon ibland, men som sagt jamskan ”ruled”; att ge publiken vad publiken vill ha var regeln att följa.
  Mina framföranden av låtar på den tiden var över huvud taget heller inte så imponerande, och skulle jag verkligen velat lansera någon ny svensk låt hade det nog krävts en mera stabil och rutinerad Lars Persa, än 1997 års upplaga av honom.
  Jag kunde inte spela gitarr, ”var tvungen” att ha kompmusiker, hade problem med sången, hade svårt att hålla tempot, drog gärna iväg. Och så vidare. Inte bra.
  Många pratar om att vara för sent ute, men i mitt fall var jag väldigt mycket för tidigt ute för annat än låtar med jamska texter. För även om jag framförde de jamska på ett uselt sätt gick de hem på bygdegårdarna och i stugorna. Lite smått förvånad insåg jag det.
  Jag tycker dock fortfarande att de två Frösö/Östersundslåtar, som jag skrivit om ovan, bör få flera lyssnare och det är därför som jag presenterar dem här på min blogg.
  När jag spelade på ångaren Östersund den 26 juli i år var det förresten en av mina fans som frågade om jag inte kunde spela Där jag går över bron. Han hade den på sin Lars Persa-spellista.
  Tyvärr hade jag inte låtens text riktigt aktuell så jag fick göra honom besviken; jag körde låten Frösöstårs, som jag tidigare presenterat här, som extranummer i stället.
  Här är i alla fall texterna till Där jag går… och Gustav bergs samba
  Låtarna hittar ni på Spotify på cd:n Där jag går över bron.
  Mycké nöje.


Där jag går över bron

En kvinna på balkongen skakar älskog
och drömmar ur sina lakan
staden dåsar i diset
det dröjer länge tills alla har vaknat
en mås skriker högt i skyn
det finns ingenting som han saknar
och ovanför mig är himlen blå
där jag går över bron, där jag går över bron,
där jag går över bron, där jag går över bron

En kasse tom på öl och lycka
har fastnat i broräckets galler
nå’nstans ligger kanske nå’n och flämtar
med kroppen full av skrimmel och skaller
när många ska försöka leva sina liv
är det alltid nå’n som famlar och faller
men ovanför mig är himlen blå
där jag går över bron… osv

Det var kondomer, Per, kyssar, Elin, öl och jeans
och vin som spilldes på marken
mascara, Eva, Ullis, längtan bort
och Mats som bara försvann
och Marie som satt och grät för att Micke gjort slut
men vad gjorde väl det, det har han gjort nio gånger förut

Så torka dina tårar, släpp ut ditt hår
och res alla omkullvälta flaskor
glöm det som hänt och låt skärvorna va’
innan de fastnar i minnenas maskor
snart skriver livet nya nyfikna rader
Vem läser väl gårdagens blaskor?
och ovanför mig är himlen blå
där jag går över bron… osv

Gustav Bergs samba

Jag kommer ner från berget
för att säga er som de e’
det är högt däruppe och
så mycke’ som man kan se
man ser Badhusparken, fontänen
hamnen och gamla Thomée
jag kommer ner från berget
för att säga er som de e’

Jag kommer ner från berget
för att säga er vad jag såg
jag såg Andersön, har aldrig
riktigt vetat var den låg
och alla de andra öarna
som ligger där strax intill
det finns så mycket man ser
däruppe om bara man vill

Jag kommer ner från berget
för att säga er vad jag sett
jag såg bilar nere på bron
och de kom ganska tätt
men att se vart de var på väg
det var inte särskilt lätt
inte heller om de körde fel
eller kanske rätt

Jag kommer ner från berget
för att säga er vad jag vet
luften, den var kylig, men solen
den var ganska het
jag var mycket närmare stjärnorna
och himlen var en hemlighet
Jag kommer ner från berget
för att säga er vad jag vet

  Mæ råkes



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar