Pages

måndag 29 augusti 2016

Dags för gillaskrik när man hör en låt man gillar i radion


”Just nu är det många som ringer, du behåller din plats i kön.”
  Visst låter det välbekant? Och tryggt. Och svenskt. Det går nästan för kösvensken när han eller hon i sin lur får höra den frasen. Kösvensken, han eller hon som tror på kön och på att en kö alltid fungerar. Ingen som myglar sig förbi.
  Alla är överens. Alla har skrivit på det underförstådda kökontraktet innan man lämnat BB i kölandet Sverige.
  Se bara på biljettköerna till berömda artisters konserter.
  Kösvenskarna kan vara på plats flera dagar i förväg. Med tält och matsäck. Till och med att dessa köfantaster ordnar en kölista för avbytarna som måste till när kötiden sträcker sig över flera dygn.
  Ordning och reda.
  Likadant när man ringer, man ställs i en kö. Och då möts man av den inledningsfras jag i början citerade.
  Jag skrev en låt med just den titeln för ett antal år sedan. En riktigt fartig låt. Bra driv. Med lite humor. Jag blev nöjd med den. Ingenting att klaga på.
  Den har aldrig spelats i riksradion.
  Varför? Varför platsade och platsar den inte där?
  Det finns en hemlig agenda när det gäller att få låtar spelade i riksradion. Det handlar om rätt artist, rätt produktionsbolag, rätt lansering, rätt… ja, you name it.
  Nä, ja’ ä’ int bitter. Fast kanske lite ändå.
  Borde inte hela Sveriges radiolyssnande publik få ta del av, som jag tycker, mästerverket.
  Nu tog jag kanske i, men den skulle platsa, bara den fick chansen.
  Jag tror att jag skulle få en hel del gillamarkeringar från lyssnarna för den. Hur nu sådana kan se ut? Eller låta.
  För det är ju svårt att se på radio, då blir det ju TV. Eller Facebook eller You tube.
  Men någon som skriker ”gilla!!!” så att det hörs ända ner till radiohuset in till den aktuella studion och ut via den aktuella radioprataren mikrofon, det vore väl något?!
  Tänk vad alla lyssnare skulle bli förvånade då. När radioprataren efter det att låten spelats sa:
”Och där hörde vi Lars Persas ”Just nu är det många som ringer”. Som ni också hörde fick den hela sextiosju gillaskrik medan den spelades.”
  Men så långt har inte radiotekniken kommit än.
  Nu får du här chansen att gilla den på Facebook. Här är länken om du inte ids gå in på Facebook.
https://open.spotify.com/track/6M5raKuQkc0GdJS2Ine3bh.
Annars går det ju också att gå in på Spotyfi och söka reda på Lars Persa och låten. Men det vet du ju.
Morgan Jönsson spelar alla instrument på låten. Det är också han som arrangerat den.
Texten hittar du här nedanför. Mycket nöje.

Just nu är det många som ringer…

Ringde SJ för att köpa biljett, hade tänk mig att åka tåg
för att vidga vyer, och hälsa på, för att kolla hur landet låg
inrikes resor, etta, fyrkant, så ställdes jag i en kö
i tolv minuter är det enda jag hör från en röst så ljuv och skön:
just nu är det många som ringer, du behåller din plats i kön,
just nu är det många som ringer, du behåller din plats i kön

I Göteborg, där träffa’ jag Jane, så otroligt fräsch och grann
jag tände till och tänkte att nu kommer min dröm bli sann
vi stämde träff men ingen kom, jag undra’ vad hände mön
jag ringer upp och hör en röst mellan några ljudliga stön
Just nu är det många som ringer, du… osv

Ja, när man ringer är det alltid kö och en röst som tjatar på
tur att det sällan är panik, för annars hur skulle det gå
tänk om brandkår’n gjorde lika när det pyr i ens närmiljö
ord som knappast lugnar någon i en lur som är het som fön
just nu är det mycket som brinner, du… osv

Livet det hastar iväg så fort och tiden, den rinner på
slutet kommer närmre var dag och man undrar: Hur går det då?
kanske har man en långvårdsplats, ligger där och helst vill dö
men Sankte Per han lär väl säga när han hör ens enkla bön:
Just nu är det många som ringer, du…

  Mæ råkes


   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar