Pages

måndag 2 maj 2016

Skrik och gutturala läten som får tandläkare att söka sig till Komvux (23)

Sitter åter i tandläkarstolen. Inte hos gangstern Claes utan hos Marie Gustavsson, privatpraktiserande tandläkare vars praktik, passande nog, ligger på Citanestvägen 46.
  Nog av tvivel och tvekan. Nog av grämelse och grottande ner sig i vad som är sämre och bättre. Nog av en extra eller en unik.
  Nu ska denna 53-åriga stabila och erfarna tandläkare en gång för alla ge mig ett besked om min 33:e tands status, besked om den ska kunna försörja mig resten av mitt liv och ge mig ett sådant i sus och dus, eller om den ska bli en tragisk och misslyckad förhoppningsparantes, vars existens jag i fortsättningen inte kommer att nämna och än mindre berätta om.
  Jag ligger i stolen, hon justerar tandläkarstrålkastaren och börjar undersökningen.
Hon tar tänderna nere, tänderna uppe. Det går snabbt.
  – Ja, det här ser ju bra ut. Jag tar några bilder också.
­  – Ahhhah, svarar jag.
  Ja, vad ska man säga i den situation jag befinner mig i, om inte ”ahhhaa.”
  Det skulle vara ”oahoaah” då, men det förra får duga. Hon förstår säkert vad jag menar; hon har ju erfarenhet av de flesta gutturala läten som tandvårdspatienter kan gurgla ur sig.
  In med plåtarna till vänster, hon ut, det knappt förnimbara surret, tillbaka. In med plåtarna till höger, hon ut, det knappt förnimbara surret, hon tillbaka.
  Hon tittar på resultatet.
  – Det här ser bra ut, inga dolda hål eller sprickor. Du kan väl beställa en tid om ett halvår hos min tandhygienist. Det är bra om du håller regelbunden koll. Och försök att använda tandtråden ofta, i alla fall en gång per dag.
  Hon svänger bort det lilla instrumentbordet och kör upp mig i sittande ställning.
  Jag blir helt kall:
  – Var allt som det skulle med alla tänderna? Var det inget ovanligt? Det verkar som om det är något som tränger fram uppe på höger sida. Men jag har ju redan fått mina visdomständer. Kan det vara något farligt? Eller kanske något unikt och väldigt ovanligt.  En smärre sensation kanske? undrar jag försiktigt.
  Klockorna har stannat, mitt hjärta likaså, jag befinner mig mitt i en avbruten inandning och från min hjärna hör jag mantrat: hoppas, hoppas, hoppas… Jag vet att hela min framtid kommer att avgöras i detta ögonblick …
  – Du menar extratanden till höger som är på väg ut? Nej, sådana är inte alls ovanliga,
Igår hade jag en som hade en extra på båda sidorna i överkäken. Men bara de kommer fram ordentligt är det bara att dra ut dem, annars kan de bli rätt besvärliga, avfärdar hop mina förhoppningar med.
  Världen förvinner under mig, kyrkklockor börjar dåna, bilder av ruinerna i Homs och Aleppo kommer farande.
  Händelser i Hiroshima, Nagasaki, Tjernobyl, Harrisburg, och Fukushima känns helt plötsligt som bagateller i sammanhanget.
  Mina tankar går till arken och Noa och jag känner en övertygelse om att det behövs en ny färd över vattnet med den för att rädda vad som räddas kan sedan jag fått mitt fasansfulla utbrott:
  – Ahhhhaah, hörs mitt vrål eka genom Marie Gustavssons tandläkarmottagning. 
  Vrålet är så starkt och så skärande att borren i rummet bredvid, där hennes kollega, Inga Larsson, just börjat laga journalisten Morgan Lidbäcks extratand stannar, så starkt och skärande att den i väntrummet väntande Lena Backmans korsordspenna klyvs itu och Backman själv tappar sina nya men inte riktigt inpassade tandproteser ur sin mun, så starkt och skärande att den i väntrumsradion väderleksuppläsande Radio Jämtlands-reportern Krister Lagman tystnar, just när han är i färd med att avslöja att temperaturen redan nästa morgon ska stiga till hela 12 grader.
  Vad som händer med Marie Gustavsson?
  Jo, hon ramlar först baklänges, kravlar sig sedan upp, kastar sig på telefonen och ringer Komvux för att om möjligt, redan samma dag, kunna påbörja en treårig omskolning till lantbrevbärare i företrädesvis tandläkartomma regioner.
  Själv river jag av mig tandläkarhaklappen och stegar totalt desillusionerad ut från byggnaden i förvissningen om att jag, inte ens i tandvårdssammanhang, aldrig mera ska föra den 33:e tanden på tal.
  The end

  Mæ råkes


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar