Det är Jula, Rusta, ÖB, Classe O,
med flera. Överallt dyker de upp och rycker i våra plånböcker. Köp, köp, köp.
Ja, men när? De måste ge oss mera
tid. Som ”Donken”: öppet tjugofyra timmar.
De har förstått.
Sedan det andra problemet:
pengarna. Hur ska de räcka till alla varor i alla butiker?
Så fort man förklarar för chefen
att man vill ha höjt månadsbidrag för att köpa lite fler prylar blir det stopp.
Hon har inte förstått.
Vi sitter i en rävsax: för lite
tid, för lite pengar.
Butikscheferna måste utgå från
denna tids- och penningbistra verklighet, när de smider sina
försäljningsplaner.
Inte går det att slå sig till ro
och stå och glo ut genom skyltfönstret i väntan på att månadslönen ska dimpa
ner hos de mest konsumtionskåta konsumenterna i slutet av månaden.
Nä, det gäller att tänka nytt.
Kanske nischa sin försäljning.
Varför inte en shoppingkväll för
alla frustrerade och missnöjda kunder, de som aldrig i hela sitt liv fått köpa
allt det där som de drömt om: den rosa motorsågen, den trimmade vilstolen, den
i plast tillverkade lergrytan, eller vad det nu kan vara.
Låt dem komma en kväll och för en
gångs skull riktigt få shoppa loss.
De konsumenter, som nöjda går där
och putsar på sin nyinköpta ryggkliare, stektermometer eller Mercedes, är det
ingen idé att ödsla energi på.
Det är de missnöjda man måste satsa
på.
Pengar? Ja, det är problem för dem,
men då gäller det att vara konsumtionssmart. Kanske sänka priserna rejält,
åttio procent eller mer, kanske låta dem få en avbetalningsplan som räcker hela
livet och som avskrivs om de råkar dö innan livet borde vara slut.
Eller varför inte dela ut pengar
till dem när de anländer till butiken. Tänk hur en sådan åtgärd skulle kunna få
fart på omsättningen.
Sedan har vi uteliggarna, de som
bara motvilligt besöker hemmafixarbutikerna.
Ordna en kväll för dem också. Låt
dem mot frikostiga summor få pantsätta allt de äger så att även de kan få
uppleva hur det är att vara en köpglad konsument.
Varför inte också låta dem sova
över i butiken, lägga ut liggunderlag till dem lite här och var, låna dem
sovsäckar, låta dem ta en dusch i en provisorisk husvagnsdusch, låta någon
talangfull men outvecklad skådespelare bland personalen via högtalarsystemet
läsa en rogivande godnattsaga för dem.
Möjligheter, möjligheter, möjligheter …
Tänk er när de sedan nästa dag
yrvakna och säkert lite förvånade slår upp sina blå bredvid kanske utelivshyllorna.
Då kommer det att finnas ytterligare tillfällen att höja deras konsumtionspotential.
Mottot för den kampanjen borde bli:
”Vi lägger ut för dem som ligger
ute”
En annan grupp som butikskedjorna
också borde kunna få att konsumera lite mera är dessa alltför nöjda hundägare
som har för vana att styra sina steg, inte mot köpcentrumet, utan mot
närbelägna men fantasilösa ängsområden och skogspartier.
Ja, men varför inte en
hundägarkväll?
Kasta ut lite saftiga köttben bland
varorna, ordna jaktstigar som gör att de, utan att märker det, besöker alla
butikens avdelningar, kanske djärvt släppa loss några vilda kaniner i butiken som
hugade hundar kunde få jaga skiten ur, dela ut, inte tråkigt svarta, utan
färggranna bajspåsar som hussarna och mattarna kan deponera i hundbajsvänliga
soptunnor vid utgången innan de nöjda drar hem.
Butikernas motto kunde vara:
”En nöjd hund ägs av en nöjd kund”
En annan slö kundkategori, som man också
borde få fart på, är alla dessa bär- och svampplockare, som utan att skämmas, istället
för att bege sig till närmaste köpcentrum, hellre tillbringar konsumtionslösa
dagar i fjärran skogar, mil från butikskedjornas lockande utbud. Den gruppen
måste bearbetas.
Varför inte skapa oaser av blåbärs-
lingon- och hjortronområden inne i butikerna, områden där allemansrätten råder
och där de bär- och svampplocksberoende kunde bli av med sin abstinens.
Påpassligt skulle man kunna placera ut extraprisvarorna bland skogens röda, blå
eller gula guld och på så vis få plockarna att nöjda över dagens plock, innan
de går hem, kanske slå till med en kraftigt prisnedsatt kinastickad pullover
eller några, ta tre betala för två, burkar Heinz vita bönor.
Mottot för denna kundkategori kunde
vara:
”Plocka bär och från våra
välsorterade hyllor – samtidigt”
Sedan har vi sexfantasterna … de
som har fullt upp med att, ja, ni vet, och alltför sällan har tid för konkret
shopping. Hur vi gör med den konsumtionsslöa kategorin är inte helt givet.
Hm. Ska fundera, kommer inte på
något så här på rak pe … jag menar arm.
Återkommer till dem. Kanske.
Mæ råkes